torsdag 11 april 2013

Eskilstuna konstmuseeum och Barnbildsarkivet



Idag åkte jag till Eskilstuna för jag hade bokat tid i det svenska barnbildsarkivet som ligger i Eskilstuna konstmuseeum. Arkivet och arkiviarien (nä jag vet inte vad det heter med ni fattar) var super, hon var så trevlig! barnbildsarkivet innehåller 650 000 barnbilder från 1700-talet och framåt, och jag håller på och skriver min examensuppsats om historiska barnbilder.
Sen gick jag en snabb sväng på konstmuseet. Den översta bilden visar Cajsa von zeipels skulpturer, det var skitcoolt. Svårt att få på bild. Men det är ett stort mörkt rum med vita skulpturer, den stora som är närmast är gigantisk, jag nådde upp till typ kjolskanten på skulpturen, men den ser ju som sagt inte så stor ut på bilden haha men det var maffigt!
Bild nummer två minns jag inte vad han hette, typ erik nånting, helt grym konstnär i alla fall, fatta hur verklighetstroget det är, och i OLJA! Bild nummer 3 är skultpturen "Utanför". Jag blev helt besatt av denna och stod och tittade på den hur länge som helst. Så fin, så beskrivande och exakt!
Ja det var i alla fall en finfin dag trots att jag var megatrött sen gårdagen, rekommenderar verkligen folk att boka tid på barnbildsarkivet om man är intresserad av barnbilder och då samtidigt gå en sväng på museet, det är inte så stort men det är gratis :)

Inga kommentarer: