fredag 20 januari 2012

att vara anonym på apoteket


När man kommer från ett litet ställe som jag (typ 3000 pers) och flyttar till stockholm, börjar man fundera rätt mycket på skillnaderna. Eller ja, allt är ju en enda stor skillnad haha.
Men nåt man märker av mycket är anonymiteten som man har i stockholm. Just för tillfället älskar jag den, men det kan ju givetvis vara en nackdel också, man blir ju lätt ensam.
Här kan man gå ut och ingen har en jävla aning om vem man är, medan hemma i småland får man stanna inne om man inte vill möta nån man stannar och pratar med. Vilket leder till att man givetvis inte känner sig lika "ensam". MEN den stora anledningen till att jag älskar anonymiteten är att man kan tillexempel gå o handla vafan som helst utan att hela samhället får reda på det, vet ett antal tillfällen då det hemma har spridits "blablabla köpte graviditetstest på apoteket igår! undra om hon ska behålla barnet". Sen vet hela byn att personen kanske är gravid. Eller vafan som helst, nu menar jag inte just graviditetstest, men jag vill kunna gå o handla ...jaaa...nu kom jag inte på nåt annat haha, men allt! gravtest,butplugs,diarretabletter,svampmedel,kondomer vafan som helst på apoteket, utan att varenda människa vet om det och utan att man ska känna ångest över att man känner kassörskan och man ser hur hon tänkter "jaha vem ska hon ha sex med? hon har ju ingen pojkvän, det måste jag berätta för agneta!".
Nu var ju bara att handla grejer på apoteket en liten del av detta, men jag tog det mest "pinsamma" för att ni ska fatta grejen :P
folk snackar så inihelvetes mycket i små byar, det är skönt att slippa


update:
hahaha precis när jag skrivit detta inlägget ser jag en facebookupdatering en vän gjort där det står: "Börjar förstå vad folk menar med apoteket i Tingsryd. Tugget går om man säger så"
Hahahaha sjukt sammanträffande!!! Nu vet jag iofs inte om hon alls syftar på samma saker som jag, men ja kul vare!

1 kommentar:

hank sa...

Haha ja jag trodde det var linas status som gjorde att du skrev just om det :-P sjukt läskigt sammanträffande...undra vad det pratades om på apoteket ;-)